čtvrtek, října 19, 2006

Střet kultur aneb jak se žije ve Štrasburku II


Tentokrát bych začal menším kvízem. Centru města vévodí majestátní katedrála, která je momentálně k potěše všech fotografů ze všech stran restaurovaná. Údajně se jedná o nejvyšší katedrálu ve Francii, ale myslím, že tímto superlativem se zde honosí každý druhý kostel.

Kvízová otázka tedy zní : Proč má štrasburská katedrála jen jednu věž?

a) katedrála nebyla dokončena, protože při její stavbě došly ve středověku finance,
b) věž byla sestřelena za druhé světové války při neúspěšném pokusu zacílit německé vnitrozemí,
c) věž spadla samovolně a její obnovení zablokovali ekologičtí aktivisté, aby nebyl narušen unikátní ráz krajiny,
d) věž nebyla dostavěna záměrně, protože by to statika katedrály neustála.

Která dívka hádala bod d), hádala správně a kvalifikuje se tímto na bezplatnou prohlídku Soudu a významné městské části Robertsau. Když už jsem u Robertsau, tak stojí za zmínku, že podle starousedlíků nemusí sněžit v celém Štrasburku, ni v přilehlé Francii, ale Robertsau už od listopadu pokrývá tu a tam lehký poprašek. Za tento malý zázrak přírody můžeme poděkovat místní papírně, díky níž zde padá tzv. průmyslový sníh. To by možná vysvětlovalo ten mimořádně nízký nájem, který tu platím...

Ale ještě zpět ke katedrále. K verzi, že došly peníze, nutno dodat, že katedrála se údajně stavěla neuvěřitelných 300 let or so protože doopravdy průběžně docházely prostředky. Strasburčané by se ale třista lety přímo chlubili, kdyby tušili, že třeba Katedrála svatého Víta se stavěla více než 1000 let. Když už srovnáváme s Prahou, podobně jako v Praze, i zde mají orloj, ten je ale zabudovaný přímo uvnitř katedrály. Ve srovnání se staroměstským však za mnoho nestojí. Možná měli štrasburčané ještě nějakých 100 let výstavby přidat nebo se zase raději vymluvit na statiku. Další podrobnosti jsem z průvodcova německého výkladu neporozuměl, ostatně i ten bod d) nevím, nevím :-).

Když jsme nedávno takhle stáli u katedrály se spolustážistou Nurim z Turecka, z ničeho nic začaly bít zvony. Zeptal se mě, prozrazujíc své muslimské kořeny, co to znamená, ten randál. Rád jsem mu vyložil, že kostelní hodiny takhle zvoní vždy v celou hodinu a protože je právě 10 hodin, tak můžeme čekat 10 úderů. Napočítali jsme jich 13. Podíval se na mě dost nedůvěřivě a jeho nedůvěra v mé znalosti se ještě víc prohloubila, když začalo bezdůvodně vyzvánět přesně v 22.11. Situaci jsem se snažil zachránit vysvětlením, že by to ještě mohlo znamenat příchod nějaké živelné pohromy. Na to se mě otázal, že někde slyšel, že křesťané údajně při bohoslužbě pojídají oplatku symbolizující boží tělo, že tedy křesťané vzdávají úctu svému bohovi tím, že ho pojídají. Že to bude asi pořádný nesmysl...

Poslední informace na závěr – od té doby, co jsem se rozhodnul nepronajmout si kolo v obavě o nekončící děště, tak nezapršelo. Je mi jasné, jak by to dopadlo, kdybych si ho pronajmul zítra – buď by se okamžitě rozpršelo, nebo bych předčasně poznal krásy průmyslového sněhu.

Štítky:

2 Comments:

At 20/10/06 22:22, Blogger Lada Vyhnánek said...

Mě se teda nejvíc líbila odpověď c). A kolo si určitě pronajmi, chodit z hospody pěšky je pěkná otrava.

 
At 31/10/06 11:03, Anonymous Anonymní said...

hehe, já si to myslela , že to bude to déčko... :P jupi

 

Okomentovat

<< Home